2020-06-04
Trafik Kazalarında Kusur Oranına İtiraz
Bir trafik kazası sonrasında, kaza sadece maddi hasar ile sonuçlanmışsa, kazaya karışan taraflar, kazanın oluş şekli ve nedenleri üzerinde anlaşabiliyorlarsa, Kaza Tespit Tutanağı düzenleyerek imzalarlar ve olay yerinden ayrılırlar. Taraflardan birinin imzalamadığı Kaza Tespit Tutanağı geçerli değildir. Tarafların anlaşamaması durumunda trafik polisi çağrılır ve onun düzenleyeceği Kaza Tespit Tutanağı geçerli olur.
Kaza Tespit Tutanağı sigorta şirketine ulaştığı anda, bir hasar doyası açılır ve en geç bir sonraki işgünü, bu tutanakla birlikte kazanın fotoğraflarını elektronik ortamda, Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi’ne gönderir.
Tutanak ve fotoğrafların Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi’ne gönderilmek üzere sisteme girildiği tarihten itibaren üç iş günü içinde sigorta şirketleri ellerindeki bilgi ve belgelere dayanarak bir kusur oranı tespit eder. Bu oran, kazaya karışan her araç için yüzde 0, yüzde 50 ve yüzde 100 şeklindedir.
Eğer sigorta şirketlerinin tespit ettikleri kusur oranları aynı ise mutabakat sağlanmış demektir ve dosya sonuçlandırılır. Ama süresi içinde sigorta şirketleri kusur oranları üzerinde anlaşma sağlayamamışlarsa, dosya Tutanak Değerlendirme Komisyonu’na gönderilir. Sigorta şirketlerinden biri bile farklı kusur oranı vermişse dosya komisyona gidecektir.
Tutanak Değerlendirme Komisyonu, dosyayı inceleyerek üç iş günü içinde sonuçlandırmak zorundadır. Dosya sonuçlandığı zaman sigorta yaptıran kişilere, dosyanın sonuçlandığına dair bilgi cep telefonu ya da elektronik posta yolu ile gönderilir. Eğer tutanak üzerinde hem vep telefonu hem de elektronik posta adresi varsa her iki kanaldan da bilgilendirme yapılır.
Aynı bilgiler ve kusur oranları, Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi’nin sitesinde de yayınlanır. Kusur oranları http://www.sbm.org.tr adresinde yer alan Online İşlemler Menüsü altındaki Kaza Tespit Tutanağı Sorgulama adımından gözlenebilmektedir.
Buraya kadar yapılan açıklamalar kusur oranlarının belirlenmesine ve yayınlanmasına yönelikti. Ancak sigortalı kişiler açıklanan bu kusur oranlarına itiraz edebilirler. Kusur oranlarının beklentilerinin aksine olduğunu düşünen sigortalı kişiler bu oranlara itiraz edebilirler. Bunun için yeni belge ve bilgilerle iki gün içinde kendi sigorta şirketlerine itiraz etmeleri gerekmektedir.
Eğer bu iki günlük süre geçirilmişse, itiraz artık sigorta şirketine değil Sigorta Tahkim Komisyonu’na yapılmalıdır. Ya da itiraz edilmiş ancak sigorta şirketi itirazı kabul etmemiş ve kendi kararında diretmişse, bu durumda da Sigorta Tahkim Komisyonu’na gidilmelidir.
Sigortalı kişiler bu noktada Sigorta Tahkim Komisyonu’na yeniden başvurmak yerine mahkemede dava açarak özel hukuk yollarına da başvurabilirler.
Bu arada eğer kaza geçiren her iki aracın da sigorta şirketi aynı ise, bu durumda sigortalı kişi, Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi’nin sitesinde yer alan Online İşlemler Menüsü altındaki Kaza Tespit Tutanağı Sorgulama adımından da sigorta şirketinin verdiği karara itiraz edebilir ve tutanağın komisyon tarafından yeniden değerlendirilmesi istenebilir.
Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi, sigorta şirketlerinin kaza tespit tutanaklarını girebilecekleri, sigortalı kişilerin bu tutanakları sorgulayabilecekleri sistemin alt yapısını kurmaktan sorumludur.
Tutanak Değerlendirme Komisyonu, Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi’nden ayrı ve bağımsız bir komisyondur. Bu komisyonun görevi, kusur değerlendirmesinde anlaşma sağlayamayan sigorta şirketlerinin dosyalarını incelemek ve karara bağlamaktır.
Bu komisyonun karar verdiği dosyalara ilişkin itirazlar ise ya Sigorta Tahkim Komisyonu’na yapılır ya da mahkeme yoluna gidilir.
Buraya kadar açıklanan hükümler, Yalnız Maddi Hasarla Sonuçlanan Trafik Kazalarında Taraflarca Doldurulacak Kaza Tespit Tutanaklarına İlişkin Genelge’de yer almaktadır.
Eğer anlaşmazlık varsa, kusur oranına nasıl itiraz edileceği konusunda daha geniş bilgi almak ihtiyacı duyuyorsanız, Avva Hukuku deneyimli avukat ve çalışanlarına başvurmakta tereddüt etmeyiniz.
Sayfamızı Paylaşın